Tientallen tips kan ik je geven om een blog perfect te maken, maar in de basis draait het om twee zaken: waarde en structuur. Als je die op orde hebt, lees ik jouw blog.
Wat is een blog zonder waarde?
Waarom zouden mensen jouw blog lezen? Niet omdat ze jou zo aardig vinden (ok, misschien die goede vriendin van je). Mensen lezen zakelijke blogs omdat ze ergens wijzer van willen worden. Ze willen informatie. Of inspiratie.
Denk aan:
- Een uitleg over iets
- Een lijstje met tips
- Een stappenplan
Als jouw blog dat biedt, en als de lezer tot jouw doelgroep behoort, dan is de kans zeer groot dat jouw blog ook gelezen wordt. Tenminste: als hij ook voldoet aan het volgende punt.
Een prettige structuur maakt lezen makkelijk
Je kent ze misschien wel: van die blogs die als een muur van woorden op je afkomen. Niet doorheen te ploeteren. Alleen maar grote blokken tekst. Met veel te grote alinea’s, amper witregels, geen tussenkopjes en nergens eens een handige opsomming met bullets.
Zo’n blog is onaantrekkelijk.
De lezer moet er wel heel erg zeker van zijn dat jouw blog waarde biedt, wil hij die gaan lezen. Maar doorgaans kent de lezer jou nog niet (of amper) dus zal hij alleen maar afgeschrikt worden door zo’n ongeordend en ondoordringbaar oerwoud van woorden.
En je hoeft echt geen meesterlijke structuur te maken met retorische opbouw. Bij een prettige structuur denk ik in de eerste instantie vooral aan een prettige opmaak. Begin met deze zaken en je bent al een heel eind:
- Witregels
- Korte alinea’s (max 8 regels, liever korter en liefst ook een beetje afwisselend van lengte)
- Tussenkopjes (steeds na een paar alinea’s)
Vooral pakkende tussenkopjes maken jouw blog overzichtelijk. De scannende lezer ziet zo meteen waar jouw blog overgaat. En het geeft hem houvast bij het lezen.
Ik vind het serieus schokkend om te zien dat bloggers zich aan deze drie simpele structuurregels al niet eens houden. En dan mopperen dat hun blogs niet gelezen worden. Duh.
En de schrijfstijl dan?
Tuurlijk, hartstikke leuk als je vlot en creatief en helder en grappig en prikkelend kunt schrijven. Maar dat is niet het belangrijkste van een blog.
Ik lees blogs van mensen die geen meesterschrijvers zijn, die weleens een woord te vaak herhalen, die te veel uitroeptekens gebruiken of die oubollige woorden bezigen… Maar die als expert wel waarde geven over wat ik wil lezen en die hun blog prettig genoeg hebben opgebouwd. Dan lees ik die blog tot het einde. En dan hoor je me zelfs niet over dat ene dt-foutje.
Meer tips over waarde en structuur
Wil je leren hoe je maximale waarde kunt bieden in je blog en een prettig leesbare structuur aanbrengt die jouw lezer vloeiend door jouw blog laat dansen? Je leert alle stappen in mijn online workshop Bloggen als een Baas. Inclusief persoonlijke begeleiding. Gegarandeerd dat je daarna veel meer lezers krijgt voor jouw blog!
Beste Bastiaan,
Bovenstaand artikel heb ik met veel plezier gelezen en gelijk toegepast bij mijn eerste blog (ik ben een eigen bedrijf gestart in supervisie en coaching. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel energie krijg bij het kijken naar jouw laatst gestuurde video (Kennis is kracht). Ben ondertussen ook bezig om twintig dingen op te schrijven…
Begrijp ik het goed dat ik mijn blog naar je mag sturen? Ik wil graag over een poosje een workshop of cursus bij je volgen, maar ben nu nog even zelf aan het uitproberen.
Hi Janneke, leuk dat je zo enthousiast bent en ook meteen aan het implementeren bent. Hou ik van!
Het bekijken en beoordelen van een blog is bedoeld voor de cursisten die mijn online workshop Bloggen als een Baas volgen en daar alle opdrachten uitvoeren (die ik ook nog eens bekijk). Dan heb je dus 35 van die leuke video’s voor de prijs van een kopje koffie per video. Op dit moment, want de actie loopt nog heel eventjes. Zie: https://www.blogkracht.nl/baas.
Veel blogkracht!
Ik houd zelfs 6 regels of minder per alinea aan. Op mobiel ziet dat er namelijk al gauw uit als “lang lezen”, eerder dan op desktop. Leker scanbaar houden door zo kort mogelijke alinea’s met duidelijke kopjes. En jazeker: waarde. Daarom ben ik uiteindelijk ook rigoureus blogs gaan verwijderen die ik niet echt waardevol (meer) vond. En blogs die op zich wel goed zijn, maar beter kunnen voeg ik samen met blogs die overlap hebben of ik herschrijf ze. Let wel: als je met publicatiedatums in je blogs werkt is het verstandig ze regelmatig te updaten en dan ook een… Lees verder »
Thanks Nathan. Ik maak zelf ook alinea’s die veel korter zijn. Vanwege mobiel maar ook omdat het gewoon prettiger leest op desktop. Ik aarzelde met opgeven van zo’n hoog getal, maar wil ook niet iedereen mijn ultrakorte schrijfstijl opleggen. Had er daarom wel bij gezegd: liever korter. Eigenlijk vind ik afwisseling nog belangrijker. Dat creëert mooi ritme. Lees ook: Zo krijg je meer ritme in je blog
Ik blog over digitale tools en tips. In principe moeten mijn artikelen de lezers tijd besparen.
Zo kun je waarde ook definiëren.
Mijn les als blogger de laatste tijd is, om ook te kijken of mijn voorgenomen artikel elders al bestaat. Dan is schrijven niet zo nodig.
Via tool van Neil Patel; Ubersuggest ontdek ik welke andere artikelen al hoog scoren op bepaalde zoekterm.
Lees die eerst; bepaal dan de waarde van een aanvullend artikel <<.
Hi Gerben, dank voor je reactie. Ik ben het deels met je eens: als wat jij wil zeggen exact al is opgeschreven, heeft een nieuwe blog weinig (toegevoegde) waarde. Maar dat geldt vooral voor echt feitelijke informatie (hoe bereken je Fahrenheit vanuit Celsius, wanneer gaat de zomertijd in). In heel veel gevallen kan een onderwerp vanuit meerdere hoeken bekeken worden, vanuit meerdere inzichten. Het simpele feit dat het onderwerp al ergens besproken is, zou ik dan niet als reden opvoeren om er niet over te bloggen. Jouw verhaal kan weer anders zijn, omdat jouw visie, jouw ervaring, jouw klanten en… Lees verder »